Research priorities in mobile learning: An international Delphi study / Les priorités de recherche en matière d'apprentissage mobile: Une étude de Delphes internationale

Authors

  • Yu-Chang Hsu Boise State University
  • Yu-Hui Ching Boise State University
  • Chareen Snelson Boise State University

DOI:

https://doi.org/10.21432/T2QP4X

Keywords:

Mobile Learning, Delphi Study, Research Priorities

Abstract

Along with advancing mobile technologies and proliferating mobile devices and applications, mobile learning research has gained great momentum in recent years. While there have been review articles summarizing past research, studies identifying mobile learning research priorities based on experts’ latest insights have been lacking. This study employed the Delphi method to obtain a consensus from experts about areas that are most in need of research in mobile learning. An international expert panel participated in a three-round Delphi process involving two cycles of online questionnaires and feedback reports. Participants responded to the question, “What should be the research priorities for the field of mobile learning over the next 5 years?” Ten research categories were identified and ranked in order of priority: 1) teaching and learning strategies; 2) affordances; 3) theory; 4) settings of learning; 5) evaluation/assessment; 6) learners; 7) mobile technologies and interface design; 8) context awareness and augmented reality; 9) infrastructure and management; and 10) country and digital divide. This study also reported expert-generated research statements for each research category and the importance of these research statements rated by the experts. Selected research papers were summarized to help contextualize the discussions of research categories and statements. Avec l'avancement des technologies mobiles et la prolifération des appareils mobiles et des applications, la recherche consacrée à l'apprentissage mobile a récemment pris de l’ampleur. Si des articles ont résumé les recherches antérieures, les études s’appuyant sur les dernières connaissances d'experts pour identifier les priorités de recherche sur l'apprentissage mobile font défaut. La présente étude a utilisé la méthode de Delphes pour obtenir un consensus des experts sur les domaines nécessitant le plus des recherches sur l'apprentissage mobile. Un groupe international d'experts a participé à un processus de Delphes structuré en trois rondes impliquant deux séries de questionnaires en ligne et des rapports de rétroaction. Les participants ont répondu à la question : "Quelles devraient être les priorités de recherche dans le domaine de l'apprentissage mobile pour les cinq prochaines années ?" Dix catégories de recherche ont été identifiées et classées par ordre de priorité : 1 ) stratégies d'enseignement et d'apprentissage ; 2 ) affordances ; 3 ) théorie ; 4 ) paramètres d’apprentissage ; 5 ) évaluation ; 6 ) apprenants ; 7 ) technologies mobiles et conception de l'interface ; 8 ) perception du contexte et réalité augmentée ; 9 ) infrastructure et gestion ; et 10 ) pays et fossé numérique. Cette étude a également repris les déclarations de recherche énoncées pour chaque catégorie par les experts ainsi que le classement par ordre d’importance des déclarations de recherche selon l’avis de ces experts. Quelques articles choisis ont été résumés pour faciliter la contextualisation des discussions portant sur les catégories de recherche et sur les déclarations.

Author Biographies

Yu-Chang Hsu, Boise State University

Yu-Chang Hsu, Ph.D., is Assistant Professor of Educational Technology at Boise State University. He teaches graduate courses on research methods, graphic design for learning, mobile app design, and emerging trends in Educational Technology. His research interests include learning and instruction innovation through emerging technologies, collaborative learning, and computational thinking.

Yu-Hui Ching, Boise State University

Yu-Hui Ching, Ph.D., is Assistant Professor of Educational Technology at Boise State University. She teaches graduate level online courses on Instructional Design, Theoretical Foundations of Educational Technology, and Internet for Educators. Her research interests include Web 2.0 technologies for teaching and learning, computer-supported collaborative learning, and ill-structured problem solving.

Chareen Snelson, Boise State University

Chareen Snelson, Ed.D., is Associate Professor of Educational Technology at Boise State University. She teaches online graduate courses on a variety of applied and theoretical topics including educational video production and leadership in educational technology. Her research interests center on social media and emerging methods for qualitative research.

Downloads

Published

2014-05-09