Video-based multimedia designs: A research study testing learning effectiveness

David Reiss

Abstract


This paper summarizes research conducted on three computer-based video models’ effectiveness for learning based on memory and comprehension. In this quantitative study, a two-minute video presentation was created and played back in three different types of media players, for a sample of eighty-seven college freshman. The three players evaluated include a standard QuickTime video/audio player, a QuickTime player with embedded triggers that launched HTML-based study guide pages, and a Macromedia Flash-based video/audio player with a text field, with user activated links to the study guides as well as other interactive on-line resources. An assumption guiding this study was that the enhanced designs presenting different types of related information would reinforce the material and produce better comprehension and retention. However, findings indicate that the standard video player was the most effective overall, which suggests that media designs able to control the focus of a learner’s attention to one specific stream of information, a single-stream focused approach, may be the most effective way to present media-based content.

Résumé: Cet article résume une étude vérifiant l’efficacité de l’apprentissage basé sur la mémorisation et la compréhension, conduite à partir de trois modèles basés sur la vidéo informatisée. Dans cette étude quantitative, une vidéo de deux minutes a été créée et lue sur trois types de lecteurs différents, pour un échantillon de 87 étudiants universitaires de première année. Les trois lecteurs évalués comprenaient un lecteur standard audio/vidéo Quicktime, un lecteur Quicktime avec déclencheurs intégrés qui lançait un guide d’étude en HTML, et un lecteur audio/vidéo Flash Macromedia avec un champ texte, comprenant des liens activés par l’usager vers des guides d’étude et d’autres ressources interactives en ligne. Une supposition guidant cette étude était que les designs enrichis présentant différents types d’informations interreliées renforceraient le matériel et produiraient une meilleure compréhension et une meilleure rétention. Cependant, les résultats indiquent que le lecteur vidéo standard était le plus efficace, ce qui suggère que les designs de médias concentrant l’attention de l’apprenant sur une source d’information spécifique seraient la meilleure façon de présenter du contenu médiatisé.

Full Text:

HTML


DOI: http://dx.doi.org/10.21432/T2FG64

Copyright (c) 2008 David Reiss

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.