http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/issue/feed Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie 2019-09-18T01:51:33-06:00 CJLT Managing Editors cjlt@ualberta.ca Open Journal Systems <p>The Canadian Journal of Learning and Technology (CJLT) is a peer-reviewed journal that welcomes papers on all aspects of educational technology and learning. Topics may include, but are not limited to: learning theory and technology, cognition and technology, instructional design theory and application, online learning, computer applications in education, simulations and gaming, and other aspects of the use of technology in the learning process. Manuscripts may be submitted either in English or in French. There is no charge or fee to authors for article submission or processing.&nbsp;CJLT is indexed in Scopus, Web of Science (ESCI), ERIC, DOAJ, Ulrichs, Google Scholar, EBSCO, and others.</p> <p>Le Journal canadien de l'apprentissage et de la technologie (RCAT) est une revue par les pairs qui accueille des articles sur tous les aspects de la technologie et de l'apprentissage de l'éducation. Les sujets peuvent inclure, mais ne sont pas limités à: théorie de l'apprentissage et de la technologie, de la cognition et de la technologie, la théorie de la conception pédagogique et l'application, l'apprentissage en ligne, les applications informatiques dans l'éducation, des simulations et des jeux, et d'autres aspects de l'utilisation de la technologie dans le processus d'apprentissage. Les manuscrits peuvent être soumis en français ou en anglais. Aucun frais n'incombe aux auteurs pour la soumission ou le traitement des articles. RCAT&nbsp;est répertorié dans Scopus, Web of Science (ESCI), ERIC, DOAJ, Ulrichs, Google Scholar, EBSCO, et autres.</p> http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27798 Le codesign d’une plateforme numérique fondé sur des principes au service de l’agentivité des enseignantes et des enseignants en contexte de développement professionnel | Co-Design of a Digital Platform Based on Principles Supporting Teachers’ Agency in the Context of Professional Development 2019-09-18T01:51:25-06:00 Michelle Deschênes michelle.deschenes.1@ulaval.ca Thérèse Laferrière Therese.Laferriere@fse.ulaval.ca <p>Les enseignantes et les enseignants du collégial partagent avec les établissements d’enseignement la responsabilité de leur développement professionnel. Cet article a trait au codesign d’une plateforme numérique au service de l’agentivité des enseignants en situation de développement professionnel. Le processus de codesign a inclus le repérage des freins au développement professionnel ainsi que l’identification des buts de niveau motivationnel. Les résultats mettent l’accent sur les buts fonctionnels et opérationnels qui permettent de soutenir les buts de niveau motivationnel.</p><p>College teachers share with educational institutions the responsibility for their professional development. This article deals with the co-design of a digital platform supporting teachers’ agency in the context of their professional development. The co-design process included the identification of barriers to professional development, as well as the identification of goals at the motivational level. Results emphasize the functional and operational goals supporting motivational goals.</p> 2019-04-18T21:21:55-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27849 From studio practice to online design education: Can we teach design online? | De l’enseignement pratique en studio à l’enseignement en ligne : peut-on enseigner le design en ligne ? 2019-09-18T01:51:24-06:00 Katja Fleischmann katja.fleischmann@jcu.edu.au <p>Digital technology is reshaping the way higher education subjects are taught, including design. Various design disciplines use studio teaching as a pedagogy to educate students for professions in art and design. Studio teaching bases a high premium on face-to-face interactions which guide learning through dialogue and feedback on individual work. Many design educators believe it is difficult or even impossible to teach design online because of studio-based interactions. Is design one of those disciplines that cannot be taught online because of the studio culture? This study explores that question by investigating the effectiveness of teaching design subjects that employ a virtual classroom to manage peer-to-peer critiques, instructor feedback, and assignments. Twenty-eight first-year students participated in two online design subjects that required them to interact with fellow students and the design instructor via a Learning Management System. The experienced benefits and challenges of students and instructors are presented, and future research is highlighted.</p><p>La technologie numérique transforme la façon dont sont enseignées les disciplines de l’éducation postsecondaire, y compris le design. Différentes branches du design se servent de l’enseignement en studio comme pédagogie permettant de former les étudiants pour les métiers des arts et du design. L’enseignement en studio accorde une importance considérable aux interactions en personne qui orientent l’apprentissage par l’entremise du dialogue et de la rétroaction offerte sur le travail individuel. De nombreux enseignants de design croient qu’il est difficile, voire impossible, d’enseigner le design en ligne à cause des interactions en studio. Le design est-il l’une de ces disciplines que l’on ne peut pas enseigner en ligne à cause de la culture des studios? Cette étude explore la question en investiguant l’efficacité de sujets qui étudient le design à l’aide d’une salle de classe virtuelle, qui sert à gérer les critiques entre les pairs, les rétroactions de l’instructeur, ainsi que les travaux à effectuer. Vingt-huit étudiants de première année ont pris part à deux cours de design en ligne qui exigeaient d’eux qu’ils interagissent avec leurs camarades et avec l’instructeur par l’entremise d’un système de gestion de l'apprentissage. Les avantages et les défis dont les étudiants et les instructeurs ont fait l’expérience sont présentés, et des pistes sont proposées pour des études futures.</p> 2019-04-18T21:21:55-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27641 Exploring Perceptions of E-Books Among CEGEP Students and Faculty | Exploration des perceptions relatives aux livres électroniques chez les étudiants et enseignants au cégep 2019-09-18T01:51:25-06:00 Yuan Chen chenyuan.lzu@gmail.com Saul Carliner saul.carliner@concordia.ca Salvador Garcia Martinez sa_garcia@concordia.ca Ann-Louise Davidson ann-louise.davidson@concordia.ca <p>Because they are believed to be able to lower the costs of an education, e-books have been factored into the technology plans for community colleges and CEGEPs during the current decade. But adoption is a function of perceptions, which this study explored: (1) General perceptions of the CEGEP (collège d'enseignement général et professionnel, a community college-like institution in Quebec) students and faculty towards e-books and (2) the factors that drive those perceptions. Previous studies found that users generally had neutral and positive impressions of e-books and that the following factors drive overall perceptions of e-books: (a) previous experience, (b) reading preferences and tasks; (c) reading habits; (d) convenience; (e) costs; and (f) ownership issues. A survey of the 2,260 faculty and students at a CEGEP in Quebec was conducted, with 247 students and 19 faculty responding. Results indicated wide awareness of e-books and at least some experience with them. Results validated that previous experience drove perceptions, that printed materials generally had more credibility than digital ones (this was more pronounced for books), that many students read online but do not take notes when doing so, users perceive e-books to be more convenient than printed ones, that e-books become attractive when their price is 50% that of print, and that most users think that they own e-textbooks even though most publishers merely rent e-textbooks. The results suggest adoption barriers beyond technology and general perceptions that need to be addressed to increase general use and that designers of zero-cost (Z-degrees or Zed-Cred) degrees should consider.</p><p>Parce qu’on croit qu’ils peuvent diminuer les coûts associés à l’éducation, les livres électroniques ont été pris en compte dans les plans technologiques des collèges communautaires et des cégeps au cours de la dernière décennie. L’adoption, cependant, est fonction des perceptions, que la présente étude a explorées : (1) perceptions générales des étudiants et enseignants du cégep (collège d’enseignement général et professionnel) quant aux livres électroniques et (2) facteurs qui motivent ces perceptions. Des études antérieures avaient conclu que les utilisateurs avaient des impressions neutres et positives sur les livres électroniques, et que les facteurs suivants déterminaient les perceptions globales quant aux livres électroniques : (a) expérience préalable, (b) préférences et tâches de lecture, (c) habitudes de lecture, (d) commodité, (e) coût et (f) questions de propriété. Un sondage de 2260 étudiants et enseignants d’un cégep québécois a été réalisé, et des réponses ont été obtenues de 247 étudiants et 19 membres du corps professoral. Les résultats ont indiqué une vaste conscience de l’existence des livres électroniques et, à tout le moins, une certaine expérience avec eux. Les résultats ont confirmé que l’expérience préalable déterminait les perceptions, que les documents imprimés ont en général une plus grande crédibilité que les documents numériques (cela était plus prononcé pour les livres), que de nombreux étudiants lisent en ligne, mais sans prendre de notes, que les utilisateurs perçoivent les livres électroniques comme étant plus pratiques que les livres imprimés, que les livres électroniques deviennent attrayants quand leur prix est à 50 % du prix de l’imprimé, et que la plupart des usagers croient posséder leurs manuels électroniques, même si la plupart des éditeurs ne font que les louer. Les résultats suggèrent qu’il existe des obstacles à l’adoption autres que la technologie et les perceptions générales, qu’il faudrait régler pour augmenter l’utilisation générale et dont les concepteurs de programmes sans frais devraient tenir compte.</p> 2019-04-18T21:21:54-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27795 Massive Open Online Course Instructor Motivations, Innovations, and Designs: Surveys, Interviews, and Course Reviews | Motivations, innovations et conceptions des instructeurs de cours en ligne ouverts à tous : sondages, entrevues et évaluations de cours 2019-09-18T01:51:25-06:00 Meina Zhu meinzhu@iu.edu Curtis J. Bonk cjbonk@indiana.edu Annisa R. Sari annisa@uny.ac.id <p>This mixed methods study explores instructor motivations for offering massive open online courses (MOOCs) as well as the instructional innovations used to enhance the MOOC design. The researchers surveyed 143 MOOC instructors worldwide and then interviewed 12 of these instructors via Zoom. They also extensively reviewed the MOOCs of the interviewees. The primary motivations for offering MOOCs included “growth” needs such as curiosity about MOOCs and the exploration of new ways of teaching. In addition, “relatedness” needs of instructors included reaching more people, showcasing research and teaching, marketing their university, integrating interactive technology, and obtaining peer reviews. The perceived instructional innovations of these MOOC instructors included using problem-based learning, service learning in MOOCs, and shortening the length of videos. Overall, these MOOC instructors were satisfied with their MOOC designs.</p><p>Cette étude faisant appel à des méthodes mixtes explore les motivations des instructeurs de cours en ligne ouverts à tous ainsi que les innovations pédagogiques utilisées pour améliorer la conception de ces cours. Les chercheurs ont procédé au sondage de 143 instructeurs de cours en ligne ouverts à tous à travers le monde et ont ensuite interviewé 12 de ces instructeurs par l’entremise de Zoom. Ils ont également réalisé un examen approfondi des cours en ligne ouverts à tous des instructeurs interviewés. Les motivations principales pour l’offre de cours en ligne ouverts à tous comprenaient des besoins relatifs à la « croissance », comme la curiosité au sujet de ces cours et l’exploration de nouvelles façons d’enseigner. De plus, les désirs relationnels des instructeurs comprenaient joindre plus de gens, mettre en lumière la recherche et l’enseignement, publiciser leur université, intégrer la technologie interactive et obtenir des évaluations par les pairs. Les innovations pédagogiques perçues par ces instructeurs de cours en ligne ouverts à tous comprenaient l’utilisation de l’apprentissage par résolution de problèmes, de l’apprentissage par le service dans les cours en ligne ouverts à tous et la durée écourtée des vidéos. Dans l’ensemble, les instructeurs de cours en ligne ouverts à tous étaient satisfaits de leur conception de cours.</p> 2019-04-18T21:21:54-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27595 Building Teaching–Learning Capacities of Online Nurse Educators: Using TPACK to Frame Pedagogical Processes and Identify Required Supports | Renforcer les capacités d’enseignement et d’apprentissage des éducateurs en ligne en soins infirmiers : utiliser le modèle TPACK pour encadrer les processus pédagogiques et repérer les soutiens requis 2019-09-18T01:51:26-06:00 Wendy Kraglund-Gauthier wkraglun@stfx.ca Jane Moseley mjane.moseley@gmail.com <p>Quality teaching includes reflective practice, dialogue, and curiosity and depends on personal, institutional, and community assets and constraints, as well as on the individual’s definitions of the roles of education in society. Based on an environmental scan and action research with instructors in an online distance Bachelor of Science, Nursing program for registered nurses, participants identified five “big ideas” involving community, instructors, class, interpersonal relationships, and supports to build capacity around the three elements of technological pedagogical content knowledge, or TPACK (Koehler, Mishra, Akcaoglu, &amp; Rosenberg, 2013).</p><p>Un enseignement de qualité inclut une pratique réflexive, un dialogue et de la curiosité. Il dépend d’atouts et de contraintes personnelles, institutionnelles et communautaires, ainsi que de la façon dont chaque personne définit les rôles de l’éducation dans la société. En s’appuyant sur une analyse environnementale et une recherche-action auprès des instructeurs d’un programme de soins infirmiers pour infirmiers autorisés dans un baccalauréat en sciences en ligne et à distance, les participants ont repéré cinq « grandes idées » relatives à la collectivité, aux instructeurs, aux relations interpersonnelles et aux soutiens pour renforcer les capacités concernant les trois éléments du contenu technologique pédagogique, ou TPACK (Koehler, Mishra, Akcaoglu, et Rosenberg, 2013).</p> 2019-04-18T21:21:53-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27637 Devis ludique pour les modèles d’ingénierie de dispositifs pédagogiques | Gamification Specifications for Engineering Models of Educational Devices 2019-09-18T01:51:28-06:00 Alain Lortet lortet.alain@courrier.uqam.ca <p>Educational devices can include play-based elements, and even take the form of so-called serious video games combining educational and playful aspects. Educational engineering models, however, do not take into consideration the addition of play-based features in educational devices. As for engineering models targeting serious games, they are often designed for a specific genre. In this article, we propose the addition of gamification specifications to the ADDIE model for use in the development of serious games. The example used ultimately highlights the adaptability of the model created, which allows the modification of later versions of a serious game.</p><p>Les dispositifs pédagogiques peuvent comporter des éléments ludiques et même prendre la forme de jeux vidéo dits sérieux qui combinent aspects pédagogique et ludique. Cependant, les modèles d’ingénierie pédagogique ne prennent pas en considération l’ajout de caractéristiques ludiques aux dispositifs pédagogiques. De leur côté, les modèles d’ingénierie ciblant les jeux sérieux sont souvent conçus pour un genre précis. Dans le présent article, nous proposons d’adjoindre un devis ludique au modèle ADDIE afin de l’utiliser pour l’ingénierie des jeux sérieux. Au final, l’exemple utilisé souligne l’adaptabilité du modèle créé qui permet la modification de versions ultérieures d’un même jeu sérieux.</p> 2018-12-31T00:00:00-07:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27644 Instructors' Perceptions of Networked Learning and Analytics | Perceptions des instructeurs quant à l'apprentissage et l'analyse en réseau 2019-09-18T01:51:28-06:00 Scott Comber scott.comber@dal.ca Martine Durier-Copp martine.durier-copp@dal.ca Anatolity Gruzd gruzd@ryerson.ca <p>This study seeks to understand instructors’ perceptions of social network analysis (SNA) and network visualizations as learning analytics (LA) tools for generating useful insights about student online interactions in their class. Qualitative and quantitative data were collected from three graduate courses taught at a Canadian university at the end of the academic term and came from two sources: (1) class-wide forum discussion messages, and (2) interviews with instructors regarding their perceptions of student networks and interactions. This study is unique as it focuses on instructors’ self-assessments of online student interactions and compares this with the SNA visualization. The difference between instructors’ perceptions of social network interactions and actual interactions underlines the potential that LA can provide for instructors. The results confirmed that SNA and network visualizations have the potential of making the “invisible” visible to instructors, thus enhancing their ability to engage students more effectively.</p><p>Cette étude vise à comprendre les perceptions des instructeurs sur l’analyse des réseaux sociaux (ARS) et la visualisation de réseaux comme outils d’analyse de l’apprentissage (AA) produisant des perspectives utiles sur les interactions en ligne des étudiants de leur classe. Des données qualitatives et quantitatives ont été collectées dans trois cours des cycles supérieurs d’une université canadienne à la fin de la session scolaire. Ces données proviennent de deux sources : (1) les messages du forum de discussion de l’ensemble du groupe et (2) des entretiens avec les instructeurs au sujet de leurs perceptions sur les réseaux et interactions des étudiants. Cette étude est unique en ce qu’elle se concentre sur les auto-évaluations des instructeurs portant sur les interactions étudiantes en ligne, et les compare à la visualisation de l’ARS. La différence entre les perceptions qu’ont les instructeurs des interactions sur les réseaux sociaux et les interactions réelles souligne le potentiel que l’AA peut offrir aux instructeurs. Les résultats ont confirmé que l’ARS et les visualisations de réseaux ont le potentiel de rendre « l’invisible » visible pour les instructeurs, améliorant ainsi leur capacité à motiver les étudiants plus efficacement.</p> 2018-12-31T00:00:00-07:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27776 Touch Screen Technology: Implementing a Technologically-Enhanced Profiling System for Student Sport Coaches | La technologie des écrans tactiles : mettre en œuvre un système de profilage amélioré par la technologie pour les entraîneurs sportifs en formation 2019-09-18T01:51:27-06:00 Tom Browne Tom.Browne@Kritique.pro John Lyle j.w.lyle@leedsbeckett.ac.uk <p>This exploratory case study evaluates the implementation and use by student coaches of an innovative coaching profiling system, Touch Screen Technology (TST), to assess coaching behaviours. The study was designed to evaluate the potential of this technologically-enhanced assessment system as a profiling option for gathering, storing, retrieving, and presenting data about coaching competences. The case study documents and evaluates trainee coaches’ (N=100) experiences of using TST during an internship, identifying the advantages and challenges of implementation, and evaluating the potential for coach education and development. Evidence was triangulated from questionnaires, journals, and interviews (N=20). The responses from the coaches were overwhelmingly positive. The touch screen technology, specified assessment criteria, and graphical profiling helped to integrate assessment into the program along with increased awareness and understanding of the assessment process. The students’ subsequent reflections on the components of the coaching process positively impacted their performance. The study concludes that TST has the potential to assist in enhancing the learning process and bridging the gap between education and practice. Attention is drawn to the challenges of implementation.</p><p>Cette étude de cas exploratoire évalue la mise en œuvre et l’utilisation, par les élèves entraîneurs, d’un système innovateur de profilage d’entraîneurs, la technologie des écrans tactiles (« TÉT »), pour évaluer les comportements des entraîneurs. L’étude a été conçue pour évaluer le potentiel de ce système d’évaluation technologiquement amélioré comme option de profilage pour la collecte, l’entreposage, la récupération et la présentation de données sur les compétences des entraîneurs. L’étude de cas documente et évalue les expériences d’utilisation de la TÉT par les entraîneurs stagiaires (N=100) durant un stage tout en relevant les avantages et les défis liés à la mise en œuvre et en évaluant le potentiel pour la formation et le développement des entraîneurs. Les preuves ont été triangulées à partir de questionnaires, de journaux et d’entrevues (N=20). Les réponses des entraîneurs ont été très largement positives. La technologie des écrans tactiles, les critères d’évaluation précisés et le profilage graphique, tout comme la sensibilisation et la compréhension accrue du processus d’évaluation, ont aidé à intégrer l’évaluation au programme. Les réflexions subséquentes des élèves sur les composantes du processus d’entraînement ont eu une incidence positive sur leur rendement. L’étude conclut que la TÉT a le potentiel d’aider à améliorer le processus d’apprentissage et à combler l’écueil entre l’éducation et la pratique. L’étude attire l’attention vers les défis liés à la mise en œuvre.</p> 2018-12-31T00:00:00-07:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27792 Deviating From the Traditional Instructional Tools: Integrating Twitter in a Sociology of Deviance Course | S’éloigner des outils pédagogiques traditionnels : intégrer Twitter dans un cours sur la sociologie de la deviance 2019-09-18T01:51:27-06:00 Adrienne M.F. Peters apeters@mun.ca Jane Costello jcostello@mun.ca Daph Crane daphne@mun.ca <p>As the use of social media in post-secondary education expands, so does the research literature examining its effectiveness in engaging students. Studies have examined the use of Twitter as an assessment and engagement tool, and since this is a broad and growing research area, better understanding whether Twitter can promote these outcomes in an upper-level university course is valuable. This paper explores these themes based on a student survey (N=37) conducted in a Sociology Deviance course. It also reviews how students responded to the use of Twitter as a “community-classroom” engagement and assessment tool. Findings reveal that Twitter did contribute to some students’ sense of community. We offer suggestions for how instructors can successfully integrate Twitter activities into their course assessment to make them more engaging and to improve connectedness.</p><p>L’utilisation des médias sociaux dans l’éducation postsecondaire prend de l’ampleur, entraînant l’augmentation de la documentation de recherche qui examine leur efficacité à motiver les élèves. Des études se sont penchées sur l’utilisation de Twitter comme outil d’évaluation et de participation. Comme il s’agit d’un domaine de recherche vaste et en croissance, il est important de mieux comprendre si Twitter peut favoriser ces résultats dans le cadre d’un cours universitaire de haut niveau. Cet article explore ces thèmes en s’appuyant sur un sondage réalisé auprès des étudiants (N=37) dans un cours de sociologie de la déviance. Il examine également comment les étudiants ont réagi à l’usage de Twitter comme outil de participation à une « classe-collectivité » et comme outil d’évaluation. Les conclusions révèlent que Twitter a contribué au sentiment d’appartenance à la collectivité de certains étudiants. Nous offrons des suggestions sur la façon dont les instructeurs peuvent intégrer avec succès des activités liées à Twitter dans leurs évaluations de cours afin de rendre ceux-ci plus motivants et d’améliorer la connectivité.</p> 2018-12-31T00:00:00-07:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27835 Moving Towards Sustainable Policy and Practice – A Five Level Framework for Online Learning Sustainability | Progresser vers des politiques et des pratiques durables : un cadre à cinq niveaux pour un apprentissage en ligne durable 2019-09-18T01:51:26-06:00 Diogo Casanova diogogonzalezcasanova@gmail.com Linda Price l.price@open.ac.uk <p>This paper addresses the issue of sustainability in online learning in higher education. It introduces and discusses a five-level framework for helping higher education institutions to make the transition from enterprise to sustainable policy and practice in online learning. In particular, it responds to evidence in the literature regarding the lack of sustainability in online learning in higher education. Influenced by Maslow’s hierarchy of needs, this framework is characterized by three different clusters: basic needs, institutional motivation, and stakeholders’ motivations. It is presented hierarchically within five different levels. Examples are provided for each of the levels and suggestions are given to how institutions should respond to each level.</p><p>Cet article traite de la question de la durabilité dans l’apprentissage en ligne pour l’éducation supérieure. Un cadre de travail à cinq niveaux y est introduit et fait l’objet d’une discussion. Ce cadre a pour but d’aider les établissements d’enseignement supérieur à faire la transition des initiatives complexes aux politiques et pratiques durables en matière d’apprentissage en ligne.. Ce cadre répond notamment aux données probantes de la documentation concernant le manque de durabilité dans l’apprentissage en ligne pour l’éducation supérieure. Influencé par la hiérarchie des besoins de Maslow, le cadre se caractérise par trois grappes différentes : les besoins de base, la motivation de l’établissement et les motivations des intervenants. Il est présenté de façon hiérarchique, en cinq niveaux différents. Des exemples sont fournis pour chacun des niveaux, et des suggestions sont offertes sur la manière dont les établissements devraient réagir à chaque niveau.</p> 2018-12-31T00:00:00-07:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27782 Critical Thinking in Asynchronous Online Discussions: A Systematic Review | La pensée critique dans les discussions asynchrones en ligne : examen systématique 2019-09-18T01:51:29-06:00 Joshua DiPasquale Joshua.dipasquale1@ucalgary.ca William Hunter bill.hunter@uoit.ca <p>Enhancing critical thinking is a common goal of higher education. Designing and facilitating learning environments in which critical thinking may develop is a key responsibility for instructors. In this paper, we seek to inform future research and practice by investigating instructional strategies that could be used to promote critical and reflective thinking in asynchronous online discussions. Our literature review was qualitative and systematic, and focused specifically on strategies that were effective in fully-online higher education contexts. Thematic analysis was used to synthesize the findings and conclusions from the various studies into recurrent themes and sub-themes. The results of the analysis indicated that practitioners should employ a multi-step approach to facilitating critical thinking and reflection in asynchronous online discussions. Implications for future research and practice are discussed.</p><p>Améliorer la pensée critique est un objectif courant de l’éducation supérieure. Concevoir et faciliter des environnements d’apprentissage dans lesquels la pensée critique peut se développer est une responsabilité importante pour les instructeurs. Dans cet article, nous cherchons à renseigner les études et les pratiques futures en examinant les stratégies didactiques qui pourraient être utilisées pour promouvoir une pensée critique et réfléchie dans les discussions asynchrones en ligne. Notre examen des publications a été qualitatif et systématique. Il a été particulièrement axé sur les stratégies qui étaient efficaces dans les contextes d’éducation supérieure entièrement en ligne. L’analyse thématique a servi à synthétiser les résultats et les conclusions des différentes études en thèmes et thèmes sous-jacents récurrents. Les résultats de l’analyse indiquent que les intervenants devraient se servir d’une approche en plusieurs étapes pour promouvoir la pensée critique et réfléchie dans les discussions asynchrones en ligne. Une discussion de ce que cela implique pour les recherches et la mise en pratique est incluse.</p> 2018-09-26T16:57:02-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27808 Book Review of Design of Technology-Enhanced Learning: Integrating Research and Practice 2019-09-18T01:51:28-06:00 Marguerite Koole m.koole@usask.ca Book Review of Design of Technology-Enhanced Learning: Integrating Research and Practice 2018-09-26T16:57:02-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27581 Maitrise d’outils technologiques : son influence sur la compétence TIC des enseignants et les usages pédagogiques | Mastery of Digital Tools: The Influence on Information and Communication Technologies Competency and Pedagogical Use 2019-09-18T01:51:30-06:00 Alain Stockless stockless.alain@uqam.ca Stéphane Villeneuve villeneuve.stephane.2@uqam.ca Benjamin Gingras gingras.benjamin@courrier.uqam.ca <p>L’utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) en contexte éducatif est un enjeu important pour les enseignants du préscolaire-primaire et du secondaire au Québec. Dans cette recherche, nous avons examiné dans quelle mesure la maitrise d’outils numériques peut prédire des usages pédagogiques déclarés. Nous avons également étudié la relation prédictive entre le niveau déclaré de maitrise des outils numériques par les enseignants et leur compétence professionnelle à intégrer les TIC. Les régressions montrent que la maitrise du tableau numérique interactif prédit positivement des usages pédagogiques du numérique et une bonne maitrise de la compétence à intégrer les TIC.</p><p>The use of information and communication technologies (ICT) is an important issue for many preschool, elementary, and secondary school teachers in Québec. In this study, we examined to what extent the mastery of digital tools can predict reported pedagogical usage. Also, we used the level of mastery of digital tools by teachers as a variable to assess the predictive impact of the components of professional competence on the integration of ICT. The results of the regression indicate that the mastery of the interactive whiteboard positively predicts the pedagogical use of ICTs as well as a good mastery of the integration of ICTs.</p> 2018-09-26T16:57:01-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27634 What Is a Digital Electronic Portfolio in Teacher Education? A Case Study of Instructors’ and Students’ Enabling Insights on the Electronic Portfolio Process | Qu'est-ce qu'un portfolio numérique dans la formation des enseignants? Étude de cas sur les perspectives d’enseignants et d’étudiants concernant le processus du portfolio numérique. 2019-09-18T01:51:29-06:00 Timothy Frank Hopper thopper@uvic.ca Hong Fu fuhong@uvic.ca Katherine Sanford ksanford@uvic.ca David Monk capelton15@gmail.com <p>Professional programs in postsecondary education have long been using electronic portfolios (ePs) for diverse purposes, for example, assessment, certification, showcasing, and learning. However, in our practices of using ePs in teacher education for the past several years, we have found that the question of “what is an eP?” requires substantial unpacking. This paper will offer insights on our evolving understanding on ePs in teacher education based on three interacting areas: (a) rich media reframing how we understand professional learning in a digitally linked world; (b) literature from the last 10 years in the use of ePs; and (c) insights from instructors and students using an eP process in one term of a teacher education program. We conclude with a re-visioning of learning in teacher education in relation to the emerging practices enabled by an eP process.</p><p>Les programmes professionnels d’éducation supérieure utilisent depuis longtemps des portfolios numériques à des fins diverses, comme l’évaluation, la certification, la mise en valeur et l’apprentissage. Cependant, notre expérience des dernières années relative à l’utilisation des portfolios numériques dans la formation des enseignants révèle que la définition du portfolio numérique nécessite un examen approfondi. Le présent article offre un aperçu de notre conception, toujours en évolution, des portfolios numériques dans la formation des enseignants, basée sur trois domaines en interaction: (a) des contenus médiatiques riches qui restructurent la manière dont nous comprenons l’apprentissage professionnel dans un monde interconnecté par le numérique; (b) la littérature des dix dernières années sur l'utilisation des portfolios numériques; et (c) les perspectives d’instructeurs et d’étudiants ayant utilisé des portfolios numériques durant un trimestre d'un programme de formation des enseignants. En conclusion, nous réimaginons l'apprentissage dans la formation des enseignants en tenant compte des pratiques émergentes rendues possibles par les portfolios numériques.</p> 2018-09-26T16:57:01-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27573 Student Attitudes Toward Blended Learning in Adult Literacy and Basic Skills College Programs | Attitudes des étudiants envers l’apprentissage mixte dans les programmes collégiaux de formation de base et alphabétisation pour adultes 2019-09-18T01:51:30-06:00 Jia Li jia.li@uoit.ca Robin Kay robin.kay@uoit.ca Louise Markovich markovichlouise@gmail.com <p>Literacy and Basic Skills (LBS) programs in many Ontario colleges offer adult learners who have low literacy and basic skills with opportunities to improve their employment skills as well as results on prerequisite courses for entrance into post-secondary education. LBS students encounter many challenges and require extra interpersonal instructional support, which may be overcome through a blended learning approach. Due to limited access to technology in LBS programs, little is known about adult learners’ attitudes toward online learning. This study investigates learners’ attitudes and perceived success in blended learning, and key factors contributing to individual differences. A survey was administered to 149 LBS student participants at three Ontario community colleges, along with interviews conducted with 37 students. The results of correlation and thematic analysis have shown that differences exist in their attitudes between face-to-face and online learning environments, 90% versus 40% positive respectively. Individual differences in their perceptions were found to be associated with their age, time out of formal education, education levels, and computer skills.</p><p>Les programmes de formation de base et alphabétisation (« FBA ») de nombreux collèges de l’Ontario offrent aux apprenants adultes dont la formation de base et la littératie sont faibles des occasions d’améliorer leur employabilité ainsi que leurs résultats aux cours prérequis pour l’admission aux études postsecondaires. Les étudiants en FBA font face à de nombreux défis et ont besoin de plus de soutien didactique interpersonnel, ce qui peut être surmonté par une approche d’apprentissage mixte. À cause de l’accès limité à la technologie dans les programmes de FBA, on en sait peu sur les attitudes des apprenants adultes quant à l’apprentissage en ligne. Cette étude se penche sur les attitudes des apprenants et sur la perception de la réussite en apprentissage mixte, ainsi que sur les principaux facteurs qui contribuent aux différences individuelles. Cent quarante-neuf étudiants en FBA de trois collèges communautaires en Ontario ont répondu à un sondage, et des entrevues ont été réalisées avec 37 étudiants. Les résultats de l’analyse de corrélation et de l’analyse thématique ont démontré qu’il existe des différences dans leurs attitudes relatives aux environnements d’apprentissage en personne et en ligne, qui sont positives respectivement à 90 % et 40 %. Nous avons relevé que les différences individuelles de perception étaient associées à l’âge, à la durée passée hors de l’éducation formelle, au niveau d’éducation et aux compétences informatiques.</p> 2018-09-26T16:57:00-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27559 Connecting Learner Motivation to Learner Progress and Completion in Massive Open Online Courses | Relier la motivation de l’apprenant à ses progrès et à l’achèvement des cours en ligne ouverts à tous 2019-09-18T01:51:31-06:00 Hedieh Najafi hedieh.najafi@utoronto.ca Carol Rolheiser carol.rolheiser@utoronto.ca Laurie Harrison laurie.harrison@utoronto.ca Will Heikoop will.heikoop@utoronto.ca <p>We examined how massive open online courses (MOOC) learners’ motivational factors, self-efficacy, and task-value related to their course progress and achievement, as informed by learners’ initial course completion intention. In three individual MOOCs, learners completed a pre-course survey to report their levels of task-value and self-efficacy and to indicate their intention to complete each course topic. Using clustering techniques, we identified two distinct groups of learners in the three MOOCs based on self-efficacy and task-value variables: higher-motivation group and lower-motivation group. The higher-motivation group achieved significantly higher grades in two of the MOOCs, and also adhered to their initial completion intention significantly more so than the lower-motivation group. We posit that MOOC completion research should consider learners’ topic-level interest as one success criterion. Further research can clarify perceived task-value in relation to learners’ existing knowledge, their learning goals, and learning outcomes related to the MOOC participation.</p><p>Nous avons examiné comment, dans les cours en ligne ouverts à tous (CLOT), les facteurs de motivation des apprenants, leur autoefficacité et leur valeur tâche étaient reliés à leurs progrès et à leur achèvement du cours selon l’intention initiale d’achèvement du cours des apprenants. Dans trois CLOT, les apprenants ont rempli un sondage avant le début du cours pour indiquer leur degré de valeur tâche et d’autoefficacité, ainsi que leur intention de compléter chaque sujet du cours. À l’aide de techniques agglomératives, nous avons cerné deux groupes distincts d’apprenants dans trois CLOT selon les variables de la valeur tâche et de l’autoefficacité : un groupe à plus forte motivation, et un groupe dont la motivation était plus faible. Le groupe dont la motivation était plus élevée a obtenu des notes considérablement plus élevées dans deux CLOT et, dans deux cours, ont adhéré à leur intention initiale d’achèvement considérablement plus que le groupe dont la motivation était moindre. Nous posons en principe que la recherche sur l’achèvement des CLOT devrait tenir compte de l’intérêt des apprenants sur le plan des sujets comme étant un critère de réussite. De plus amples recherches pourraient clarifier la valeur tâche perçue relativement aux connaissances préalables des apprenants, à leurs objectifs d’apprentissage et aux résultats d’apprentissage liés à la participation aux CLOT.</p> 2018-09-26T16:57:00-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27558 Les natifs du numérique aux études : enjeux et pratiques | The Digital Natives in Education: Issues and Practices 2019-09-18T01:51:33-06:00 Normand Roy Normand.Roy@uqtr.ca Alexandre Gareau Alexandre.Gareau@uqar.ca Bruno Poellhuber Bruno.Poellhuber@umontreal.ca <p>Largement débattu dans la littérature, il existe tout un débat autour des générations dans la société. Souvent utilisé pour caractériser les individus, les réflexions basées sur les générations peuvent devenir problématique lorsque les décideurs orientent leur décision sur des théories non fondées empiriquement. Cette étude propose d’examiner les natifs du numérique à partir de données empiriques, sous la perspective des usages du numériques en éducation. Nos résultats permettent de nuancer ce que l’on croit connaitre des natifs du numérique tout en appuyant d’autres études menées à travers le monde, qui mettent en exergue les usages technologiques et le numérique éducatif.  </p><p>Although widely discussed in the public media, there is currently a debate about the characteristics of generations in society (C, X, Y, Z), particularly with regard to their technological habits. Based on 24, 502 college students, this study proposes to examine the digital natives in terms of their use of technologies in education. The results of multivariate analysis challenge our assumptions about digital natives while supporting other studies from around the world that highlight technological uses and educational potential.</p> 2018-05-08T22:18:45-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27562 Tablets and Trees: Equipping Forestry Students with Mobile Tools for Learning in and Out of Classroom | Des tablettes et des arbres: équiper les étudiants en foresterie d'outils mobiles pour apprendre en et hors de la salle de classe 2019-09-18T01:51:33-06:00 Michael Paskevicius michael.paskevicius@gmail.com Liesel Knaack liesel.knaack@viu.ca <p class="Normal">This paper presents the case of how a department of applied science went about implementing a tablet initiative in a two-year diploma program. Tablets were a required tool for entry into the program with a goal of reducing textbook purchase costs for students, mirroring industry standard practices in mobile device usage, and enabling collaborative and active learning in the classroom. Based on surveys, interviews, and classroom observations we found that the integration of tablets, when explicitly positioned as a teaching and learning tool supported new forms of peer-to-peer collaboration, encouraged the use of open educational resources, and shifted traditional classroom dynamics reformulating the division of labour between faculty and students. Using activity theory as a lens for the analysis, we examine how the introduction of this tool changes the system of activity and impacts the division of labour, community, and rules both within and beyond the classroom.</p><p class="Normal">Cet article présente la façon dont un département de sciences appliquées a mis en œuvre un projet d’intégration de tablettes dans un programme de deux ans menant à un diplôme. Les tablettes étaient requises pour entrer dans le programme, et ce, afin de réduire les coûts d'achat de manuels scolaires, de refléter les pratiques courantes de l'industrie en ce qui concerne l'utilisation des appareils mobiles, et de faciliter un apprentissage collaboratif et actif en classe. En nous basant sur des sondages, des entrevues et des observations en classe, nous avons constaté que l'intégration des tablettes, explicitement positionnées comme outils d'enseignement et d'apprentissage, favorisait de nouvelles formes de collaboration entre pairs, encourageait l'utilisation de ressources éducatives libres et modifiait la dynamique traditionnelle des salles de classe en redéfinissant la division du travail entre professeurs et étudiants. En nous appuyant sur la théorie de l’activité, nous examinons comment l'introduction de cet outil modifie le système </p><p class="Normal"><span style="font-size: 2em;"> </span></p> 2018-05-08T22:18:45-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27564 Une communauté de pratique en ligne pour accompagner le développement de pratiques enseignantes en soutien aux habiletés inférentielles chez les enfants de milieux défavorisés | An Online Community of Practice to Support the Development of Teaching Practices in Reading Comprehension 2019-09-18T01:51:32-06:00 Amélie Desmeules amelie.desmeules@fse.ulaval.ca Christine Hamel christine.hamel@fse.ulaval.ca Marie-Catherine St-Pierre marie-catherine.st-pierre@rea.ulaval.ca Chantal Desmarais chantal.desmarais@rea.ulaval.ca <p>L’apprentissage de compréhension de lecture (CL) est déterminant pour la persévérance et la réussite scolaires. Les enseignants se sentent peu outillés pour soutenir cet apprentissage et plus précisément le développement des habiletés inférentielles (St-Pierre et al., 2015). Cette recherche-action visait à accompagner des enseignantes du primaire dans leurs pratiques en CL afin de soutenir le développement des habiletés inférentielles chez leurs élèves en plus de viser à documenter la mise en place d’une communauté de pratique en ligne. À partir d’une analyse de contenu, nous avons ciblé l’évolution des cycles de développements professionnels des participantes et dégagé les thèmes sur lesquels portaient leurs apprentissages. Les résultats démontrent que les principaux apprentissages portent essentiellement sur les pratiques mises en place dans leur classe.</p><p>Reading comprehension is critical to students' persistence and academic achievement. Teachers feel ill prepared to support this learning and more specifically the development of inferential skills (St-Pierre et al., 2015). This article presents the results of an action research study aiming at accompanying primary school teachers in their practices in order to support the development of the inferential skills of their students and at documenting the implementation of an online community of practice. Based on a content analysis, the study focused on the evolution of the participants' professional development cycles and identified the themes of their learning within the community of practice. The results show that their professional development mainly focused on classroom practices.</p> 2018-05-08T22:18:45-06:00 ##submission.copyrightStatement## http://www.cjlt.ca/index.php/cjlt/article/view/27572 Learning with Multiple Representations: Infographics as Cognitive Tools for Authentic Learning in Science Literacy | Apprendre avec des représentations multiples: l'infographie de presse comme outil cognitif pour l'apprentissage authentique en science 2019-09-18T01:51:32-06:00 Engida Gebre egebre@sfu.ca <p>This paper presents a descriptive case study where infographics—visual representation of data and ideas—have been used as cognitive tools to facilitate learning with multiple representations in the context of secondary school students’ science news reporting. Despite the complementary nature of the two research foci, studies on cognitive tools and multiple representations have evolved independently. This is because research on cognitive tools has narrowly focused on technological artifacts and their <em>impact</em> on learning outcomes with less attention to learner agency and activity structures. This has created challenges of sustainably applying cognitive tools in classroom teaching and learning. Using data from a design-based research project where secondary school students created authentic infographic-based science news reports, this study demonstrates how infographics can serve as process-oriented cognitive tools for learning and instruction of science literacy in classroom contexts. Results have implications for the study and design of learning environments involving representations.</p><p>Cet article présente une étude de cas où l'infographie de presse – offrant une représentation visuelle de données et d’idées – est utilisée comme outil cognitif pour faciliter l'apprentissage au moyen de représentations multiples dans le contexte de production de rapports scientifiques par des élèves du secondaire. Malgré la complémentarité des deux axes de recherche, les travaux sur les outils cognitifs et sur les représentations multiples ont évolué séparément. En effet, la recherche sur les outils cognitifs s'est strictement concentrée sur les artefacts technologiques et leur <em>impact</em> sur les résultats d'apprentissage mais a accordé moins d'attention à l’action  des apprenants et aux structures des activités. Il en résulte des défis pour l’application durable d’outils cognitifs dans l'enseignement et l'apprentissage en classe. À partir de données issues d'un projet de recherche orientée par la conception (<em>design-based research</em>)  dans lequel les élèves du secondaire ont produit des rapports scientifiques authentiques intégrant des infographies de presse, cette étude montre comment l’infographie de presse peut servir </p> 2018-05-08T22:18:45-06:00 ##submission.copyrightStatement##