What is Educational Technology? An Inquiry into the Meaning, Use, and Reciprocity of Technology / Qu’est-ce que la technologie pédagogique ? Un examen de la signification, de l’utilisation et de la réciprocité de la technologie

Arun Lakhana

Abstract


This position paper explores the ambiguity of technology, toward refined understanding of Educational Technology. The purpose of education is described by John Dewey as growing, or habitual learning. Two philosophical conceptions of technology are reviewed. Dewey positions inquiry as a technology that creates knowledge. Val Dusek offers a “consensus definition,” a systems approach to technology that merges into social construction theory and actor-network theory, both of which emphasize complex relations between humans and technology. Using Dewey and Dusek as reference, literature related to Educational Technology is reviewed. A history of its definitions and conceptions of hard (material) technology and of soft (process) technology are examined. Three brief case studies reveal a bias toward hard technology in contemporary discourse. A misconception that soft technology begins with pre-authenticated knowledge is identified and shown to obscure the reciprocity between technology and the intellect.


Cet exposé de position se penche sur l’ambiguïté de la technologie en vue de raffiner la compréhension de la technologie pédagogique. L’objectif de l’éducation est décrit par John Dewey comme étant un apprentissage croissant ou habituel. Deux conceptions philosophiques de la technologie sont examinées. Dewey considère l’enquête comme une technologie qui crée le savoir. Val Dusek offre une « définition consensuelle », une approche systémique de la technologie qui rejoint la théorie de la construction sociale et la théorie de l’acteur-réseau, qui mettent toutes deux l’accent sur les relations complexes entre les humains et la technologie. Utilisant Dewey et Dusek comme référence, la documentation portant sur la technologie pédagogique est examinée. L’historique des définitions et conceptions de la technologie « dure » (matérielle) et de la technologie « douce » (processus) est examiné. Trois courtes études de cas révèlent un parti pris pour la technologie dure dans le discours contemporain. Une fausse idée voulant que la technologie douce commence par un savoir préauthentifié est cernée, et il est démontré qu’elle cache la réciprocité entre la technologie et l’intellect.

Keywords


educational technology, inquiry, technological systems approach, technology, tolerance of ambiguity

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