Pilgrims' Progress: The journey towards a knowledge building community in a university undergraduate class / Le voyage du pèlerin: Le parcours vers la création d’une communauté d’apprentissage dans une classe de premier cycle universitaire

Donald N. Philip

Abstract


The purpose of this study was to examine the progress of a class of third- and fourth-year undergraduate science students as they attempted to create a knowledge building community in a blended or hybrid science education class. The research sought to examine this process through analyses of the frequency of their note postings and responses, and through a social network analysis of their communication patterns for note reading. These data were automatically harvested by the Knowledge Forum knowledge building environment, and downloaded for later analysis.

Contribution levels indicated that the frequency of note postings increased three-fold following the mid-term of the course causing maladaptive student work patterns to reduce information overload. As well, the disparity between high-frequency note posting students and low-frequency note posting students followed a linear curve with the ratio between the highest posting and lowest posting student to be 2.7:1. A similar pattern was found with regard to responses.

A disparity was also found among the students in the number of postings read, with the highest note reading student reading six times the number of notes as the lowest note reading student.The social network analyses revealed evidence of community formation in the note reading network. Analysis showed both one-way and reciprocal interactions, indicating that the pathways needed for the transfer of complex information were present.

Considering all the data together, while some communication patterns necessary for a knowledge building community were present, contribution patterns suggested that a true knowledge building community did not form, but that there was progress towards it.


Cette étude avait pour objet d’étudier la progression d’un groupe d’étudiants en sciences de troisième et de quatrième années du premier cycle universitaire dans leur tentative de créer une communauté d’apprentissage dans une classe hybride d’étude des sciences. Cette recherche visait à étudier le processus à partir de l’analyse de la fréquence d’affichage et de réponse aux notes de la part des étudiants, et de l’analyse de leurs habitudes de communication lors de la lecture de notes. Ces données étaient recueillies automatiquement par l’environnement de partage des connaissances Knowledge Forum et téléchargées pour des analyses ultérieures.

Les niveaux de participation indiquaient que la fréquence des affichages de notes augmentait du triple après la mi-session, entraînant une réduction de la surcharge d’information dans les habitudes de travail sources d’une mauvaise adaptation chez les étudiants. De plus, la disparité entre les étudiants qui affichaient fréquemment et les étudiants qui affichaient peu suivait une courbe linéaire selon le rapport 2,7 :1. Le profil des réponses aux notes présentait une tendance similaire.

On observait également une disparité entre les étudiants du point de vue du nombre d’affichages lus, où les étudiants dont la fréquence de lecture était plus élevée lisaient six fois plus d’affichages que les étudiants dont la fréquence de lecture était moins élevée. Les analyses du réseau social ont révélé des formations communautaires dans le réseau de lecture des notes. L’analyse a démontré des interactions tant à sens unique que réciproques, indiquant que les canaux nécessaires à la transmission d’informations complexes étaient présentes.

Compte tenu de l’ensemble de ces données, malgré la présence de certaines habitudes de communication nécessaires à la formation d’une communauté d’apprentissage, les tendances observées dans la participation suggèrent qu’une véritable communauté d’apprentissage ne s’est pas formée; néanmoins, elles dénotent une progression en ce sens.

Keywords


Knowledge building; Knowledge Forum; online facilitation; online courses; 21st century skills; social network analysis; data mining

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