Teachers' TPACK Professional Kowledge Mastering: The case of computer simulation integration in Cameroonian technical education in electronics programs

Authors

  • Georges Modeste Dabove-Foueko Université de Maroua
  • Raquel Becerril Ortega Université de Lille & INRIA

DOI:

https://doi.org/10.21432/cjlt27932

Keywords:

professional knowledge, TPACK, electronic, computer simulation, teacher training

Abstract

This contribution proposes a classification of the status of mastery of professional knowledge activated in the teaching of a course using computer simulation. The assessment of knowledge domains carried out is based on the TPACK categorization of (Mishra and Koehler, 2006) and involves 40 high school teachers in Cameroon. Analysis of the data collected using a Likert questionnaire revealed an epistemological configuration consisting of three dominant statuses of professional knowledge mastery among teachers. Class 1 refers to the mastery status composed mainly of teachers with an "insufficient" level. It includes knowledge of content (CK), content-related technology (TCK) and content-based pedagogical technology (TPCK). Class 2 refers to the status of mastery for which most teachers express a "satisfactory" level. It is limited only to content-related pedagogical knowledge (PCK). Finally, class 3 corresponds to the status of mastery for which the majority of teachers express an "expert" level. It includes pedagogical knowledge (PK), technological knowledge (TK) and technopedagogical knowledge (TPK). These results open up the prospect of a reflection on the actions to be taken to develop the professionalism of teachers through training.

Author Biographies

Georges Modeste Dabove-Foueko, Université de Maroua

Unité de formation doctorale (UFD) en sciences de l’éducation de l’École Normale Supérieure (ENS) de l’Université de Maroua, Cameroun. S/C BP 46 Maroua. Doctorant en didactique des sciences et technologies.

Raquel Becerril Ortega, Université de Lille & INRIA

Laboratoire CIREL, EA 4354, Université de Lille & INRIA, France. Maîtresse de Conférences en SEFA (Sciences de l'Éducation et Formation des Adultes), Université de Lille, France.

References

Aitkin, M., Francis, B., & Raynal, N. (1987). Une étude comparative d’analyses des correspondances ou de classifications et des modèles de variables latentes ou de classes latentes. Revue de statistique appliquée, 35(3), 53-81.

Ambroise, C., Toczek, M. C., & Brunot, S. (2017). Les enseignants débutants : vécu et transformations. Panorama des connaissances sur l’entrée dans le métier. Éducation et socialisation. Les cahiers du CERFEE, 46. doi:10.4000/edso.2656

Archambault, J. -P. (2012). L’informatique, discipline scolaire. Un long et tortueux cheminement. Terminal. Technologie de l’information, culture & société, 110, 121-131. doi:10.4000/terminal.1263

Bachy, S. (2014). Un modèle-outil pour représenter le savoir technopédagogique disciplinaire des enseignants. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 30(2). doi :10.4000/ripes.821

Baran, E., Chuang, H. H., & Thompson, A. (2011). TPACK : An emerging research and development tool for teacher educators. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(4), 370-377.

Barbier, J. M., & Galatanu, O. (dir.) (2004). Les savoirs d’action. Une mise en mots des compétences? Paris : L’Harmattan.

Baron, G. -L. (1990). L’informatique en éducation. Revue française de pédagogie, 92, 57-77. doi:10.3406/rfp.1990.2474

Benali, M., Azzimani, T., Kaddouri, M. & Boukare, M. (2018). Compétences numériques chez les futurs enseignants marocains en formation initiale : enjeux épistémologiques. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire/International Journal of Technologies in Higher Education, 15(3), 34-51. doi:10.18162/ritpu-2018-v15n3-03

Bernard, A., Dessus, P., Marquet, P., & Baillé, J. (1992). Recherches sur l’appropriation de compétences techniques en informatique appliquée : contribution à une ergonomie de la formation. Première Biennale de l’éducation et de la formation, Unesco/APRIEF, Paris, France.

Birisci, S., & Kul, E. (2019). Predictors of technology integration self-efficacy beliefs of preservice teachers. Contemporary Educational Technology, 10(1), 75-93. doi:10.30935/cet.512537

Canbazoglu Bilici, S., Guzey, S. S., & Yamak, H. (2016). Assessing pre-service science teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) through observations and lesson plans. Research in Science & Technological Education, 34(2), 237-251. doi:10.1080/02635143.2016.1144050

Chai, C. S., Koh, J. H. L., Ho, H. N. J., & Tsai, C.C. (2012). Examining preservice teachers’ perceived knowledge of TPACK and cyberwellness through structural equation modeling. Australasian Journal of Educational Technology, 28(6). doi:10.14742/ajet.807

Chuang, H. H., & Ho, C. J. (2011). An investigation of early childhood teachers’ technological pedagogical content knowledge TPACK in Taiwan. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 99-117.

Cross, D. (2009). Les connaissances professionnelles de l’enseignant. Reconstruction à partir d’un corpus vidéo de situations de classe de chimie. Thèse de doctorat en éducation. Université Lumière - Lyon 2, France.

D’Amore, B., Fandiño Pinilla, M. I., Marazzani, I., Santi, G., & Sbaragli, S. (2008). Le rôle de l’épistémologie de l’enseignant dans les pratiques d’enseignement. Dans les actes du colloque international Les didactiques et leurs rapports à l'enseignement et à la formation. Quel statut épistémologique de leurs modèles et de leurs résultats? AFIRSE, septembre 2008, Université de Bordeaux, France.

Dinh, H. (2013). Developing and validating a self-assessed survey instrument to measure Vietnamese EFL teachers’ TPACK. Dans Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (p. 2566-2571). Waynesville : Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Fluckiger, C. (2019). Une approche didactique de l’informatique scolaire. Rennes : Presses Universitaires de Rennes. doi:10.4000/rfp.8523

Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L., & Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.

Huberman, M. (1989). Les phases de la carrière enseignante : un essai de description et de prévision. Revue française de pédagogie, 86(1), 5-16. doi:10.3406/rfp.1989.1423

Jameau, A. (2015). Les connaissances professionnelles des enseignants et leur évolution à travers une analyse de l’activité. Une étude de cas en physique au collège. Éducation et didactique, 9(1), 9-31. doi:10.4000/educationdidactique.2140

Kartal, T., Kartal, B., & Uluay, G. (2016). Technological pedagogical content knowledge self-assessment scale (TPACK-SAS) for pre-service teachers: Development, validity and reliability. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(23), 1-36.

Kermen, I., & Izquierdo-Aymerich, M. (2017). Connaissances professionnelles didactiques des enseignants de sciences : un thème de recherche encore récent dans les recherches francophones. RDST. Recherches en didactique des sciences et des technologies, 15, 9-32. doi:10.4000/rdst.1479

Keser, H., Yilmaz, F. G. K., & Yilmaz, R. (2015). TPACK competencies and technology integration self-efficacy perceptions of pre-service teachers. Elementary Education Online, 14(4). doi:10.17051/io.2015.65067

Kihoza, P., Zlotnikova, I., Bada, J., & Kalegele, K. (2016). Classroom ICT integration in Tanzania : Opportunities and challenges from the perspectives of TPACK and SAMR models. International Journal of Education and Development using ICT, 12(1).

Koh, J. H. L. (2013). A rubric for assessing teachers’ lesson activities with respect to TPACK for meaningful learning with ICT. Australasian Journal of Educational Technology, 29(6). doi:10.14742/ajet.228

Koh, J. H. L., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2013). Examining practicing teachers’ perceptions of technological pedagogical content knowledge (TPACK) pathways: A structural equation modeling approach. Instructional Science, 41(4), 793-809. doi:10.1007/s11251-012-9249-y

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131-152. doi:10.2190/0ew7-01wb-bkhl-qdyv

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology. Dans Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for Educators. New York : Routledge.

Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. (2013). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19.

Krauss, S., Brunner, M., Kunter, M., Baumert, J., Blum, W., Neubrand, M., & Jordan, A. (2008). Pedagogical content knowledge and content knowledge of secondary mathematics teachers. Journal of Educational Psychology, 100(3), 716-725.

Laparra, M., & Margolinas, C. (2010). Milieu, connaissance, savoir. Des concepts pour l’analyse de situations d’enseignement. Pratiques. Linguistique, littérature, didactique, 145-146, 141-160. doi:10.4000/pratiques.1534

Lee, M., & Tsai, C. (2010). Exploring teachers’ perceived self efficacy and technological pedagogical content knowledge with respect to educational use of the World Wide Web. Instructional Science, 38, 1-21. doi:10.1007/s11251-008-9075-4

Lefebvre, S., Samson, G., Gareau, A., & Brouillette, N. (2016). Connaissances abordées dans les pratiques déclarées d’enseignants du primaire et du secondaire qui exploitent le tableau numérique interactif (TNI) en classe. Canadian Journal of Learning and Technology/La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 42(5).

Mangane, D., & Kermen, I. (2016). Un aspect des difficultés des élèves béninois en stéréochimie : la visualisation mentale des représentations sémiotiques de Cram et de Newman. Recherches en didactiques, 2, 85-110. doi:10.3917/rdid.022.0085

Mialaret, G. (2011). Savoirs théoriques, savoirs scientifiques et savoirs d’action en éducation. Dans J.-M. Barbier (dir.), Savoirs théoriques et savoirs d’action (p. 161-187). Paris : Presses Universitaires de France. doi:10.3917/puf.barbi.2011.01.0161

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge : A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. doi:10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Nault, T. (1999). Éclosion d’un moi professionnel personnalisé et modalités de préparation aux premières rencontres d’une classe. Dans J.-C. Hétu,,M. Lavoie et S. Baillauquès (dir.), Jeunes enseignants et insertion professionnelle. Un processus de socialisation (p. 139-160). Louvain-la-Neuve : De Boeck.

Pamuk, S., Ergun, M., Cakir, R., Yilmaz, H. B., & Ayas, C. (2015). Exploring relationships among TPACK components and development of the TPACK instrument. Education and Information Technologies, 20(2), 241-263. doi:10.1007/s10639-013-9278-4.

Paquay, L., Altet, M., Charlier, E., & Perrenoud, P. (2012). Former des enseignants professionnels. Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.

Rogalski, J. (1988). Enseignement de méthodes de programmation dans l’initiation à l’informatique. Dans Colloque francophone sur la didactique de l’informatique (p. 61-72). Paris : Association EPI.

Rogalski, J. (1990). Didactique de l’informatique et acquisition de la programmation. Recherches en didactique des mathématiques, 9(3), 407-425.

Saporta, G. (2005). Les classes latentes. Dans J.-J. Droesbeke, M. Lejeune et G. Saporta (dir), Modèles statistiques pour données qualitatives (p.71-82). Paris : Editions Technip. doi:9782710808558. ⟨hal-01125049⟩.

Schmid, M., Brianza, E., & Petko, D. (2020). Developing a short assessment instrument for Technological pedagogical content knowledge (TPACK.xs) and comparing the factor structure of an integrative and a transformative model. Computers & Education, 157, article n° 103967. doi:10.1016/j.compedu.2020.103967

Schmid, M., Brianza, E., & Petko, D. (2021). Self-reported technological pedagogical content knowledge (TPACK) of pre-service teachers in relation to digital technology use in lesson plans. Computers in Human Behavior, 115, article n° 106586. doi:10.1016/j.chb.2020.106586

Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.

Schmidt-Crawford, D. A., Tai, S. J. D., Wang, W., & Jin, Y. (2016). Understanding teachers’ TPACK through observation. Dans M. C. Herring, M. J. Koehler et P. Mishra (dir.), Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for Educators. Londres : Taylor & Francis.

Sensevy, G., & Mercier, A. (2007). Agir ensemble : l’action didactique conjointe. Dans G.Sensevy et A. Mercier (dir.), Agir ensemble. L’action didactique conjointe du professeur et des élèves. Rennes : Presses Universitaires de Rennes. doi:10.4000/rfp.906

Shulman, L. (1986). Those who understand : Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi:10.1177/002205741319300302

Sonmark, K., Révai, N., Gottschalk, F., Deligiannidi, K., & Burns, T. (2017). Understanding teachers’ pedagogical knowledge : report on an international pilot study. OECD Education Working Papers, 159. doi:10.1787/43332ebd-en

Stockless, A., Villeneuve, S., & Gingras, B. (2018). Maîtrise d’outils technologiques : son influence sur la compétence TIC des enseignants et les usages pédagogiques/Mastery of digital tools : The influence on information and communication technologies competency and pedagogical use. Canadian Journal of Learning and Technology/La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 44(2). doi:10.21432/cjlt27581

Stockless, A., Villeneuve, S., & Beaupré, J. (2018). La compétence TIC des enseignants du primaire et du secondaire : un état de la situation. Formation et profession, 26(1), 109-124. doi:10.18162/fp.2018.402

Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Les enseignants des ordres d’enseignement primaire et secondaire face aux savoirs. Esquisse d’une problématique du savoir enseignant. Sociologie et sociétés, 23(1), 55-69.

Therriault, G. (2008). Postures épistémologiques que développent des étudiants des profils sciences et technologies et univers social au cours de leur formation initiale à l’enseignement secondaire : une analyse de leurs croyances et de leurs rapports aux savoirs. Thèse de doctorat en éducation, Université du Québec à Montréal, Montréal, Canada.

Published

2021-05-28

Issue

Section

Articles