An absolutely riveting online course: Nine principles for excellence in web-based teaching

  • Jim Henry University of Lethbridge
  • Jeff Meadows University of Lethbridge

Abstract

This article explores excellence in web-based teaching. Drawing on the views of experts in the field and the perspective of their own years of experience, the authors compiled a list of 9 principles to provide direction in the search for online excellence. The principles include: the online world is a medium unto itself; sense of community and social presence are essential to online excellence; in the online world, content is a verb; great online courses are defined by teaching, not technology. The list is not intended to be an exclusive set of principles or a comprehensive guide to online teaching. Rather it is a collection of important ideas and suggestions for teaching excellence in the online world. Un cours en ligne absolument captivant : Neuf principes pour l’excellence en enseignement sur le Web Résumé : Cet article explore l’excellence en enseignement sur le Web. En s’inspirant des point de vues des experts du domaine ainsi que de la perspective de leurs propres années d’expérience, les auteurs ont compilé une liste de neuf principes offrant une piste dans la quête de l’excellence en ligne. Les principes incluent : le monde en ligne est un univers en soit; un sens de communauté et de présence sociale sont essentiels à l’excellence en ligne; dans l’univers en ligne, le contenue est le verbe; les excellents cours en ligne sont définis par la pédagogie et non pas par la technologie. L’intention de la liste n’est pas de représenter un ensemble exclusif de principes, ou un guide complet de l’enseignement en ligne. Celle-ci se veut plutôt une collection d’idées et de suggestions pour l’excellence en enseignement en ligne.

Author Biographies

Jim Henry, University of Lethbridge
Jim Henry is an Assistant Professor in the Faculty of Education at the University of Lethbridge.
Jeff Meadows, University of Lethbridge
Jeff Meadows is a sessional instructor in the Faculty of Education at the University of Lethbridge.
Section
Articles