Models for Building Knowledge in a Technology-Rich Setting: Teacher Education

  • Gregory MacKinnon Acadia University
  • M. Lynn Aylward Acadia University

Abstract

Technology offers promising opportunities for creating new types of classroom learning environments. This paper describes three technology models used by teacher education interns: electronic portfolios, negotiative concept mapping, cognote-supported electronic discussions. As implemented in the current study, these models invoke graduated attributes of knowledge building and as such serve as a useful continuum of examples of the potential of technology to assist in promoting progressive knowledge construction. A description of the models is followed by a discussion of the relationship of these classrooms to Knowledge-Building principles. Résumé La technologie offre des possibilités prometteuses pour la création de nouveaux types d’environnements d’apprentissage en classe. Le présent article décrit trois modèles technologiques utilisés par les stagiaires en enseignement : portfolios électroniques, cartographie conceptuelle de négociation, discussions électroniques avec codage. Tels que mis en œuvre dans le cadre de la présente étude, ces modèles font appel à des attributs hiérarchiques de coélaboration des connaissances et constituent donc en eux-mêmes un continuum utile d’exemples illustrant comment la technologie peut aider à encourager l’élaboration progressive des connaissances. Une description des modèles est suivie d’une discussion portant sur la relation de ces classes avec les principes de coélaboration des connaissances.

Author Biographies

Gregory MacKinnon, Acadia University
Gregory MacKinnon is a Professor in the School of Education at Acadia University, Wolfville, Nova Scotia. Correspondence regarding this article can be sent to: gregory.mackinnon@acadiau.ca
M. Lynn Aylward, Acadia University
M. Lynn Aylward is an Associate Professor in the School of Education, Acadia University, Wolfville, Nova Scotia
Section
Articles