Online Learning Journals as an Instructional and Self-Assessment Tool for Epistemological Growth

Clare Brett, Bruce Forrester, Nobuko Fujita

Abstract


This study looked at the instructional and assessment effects of using learning journals in three distance asynchronous computer conferencing courses (n=18, n=16, n=17). The instructor used a design-research methodology: each iteration of the course involved modifications to how learning journals were used based on analyses of the responses and results from the preceding course. Modifications included: a) use of orienting questions; b) question content, c) journal assessment and d) amount of scaffolding. Protocols were analyzed with a view to characterizing students’ epistemic cognition from two perspectives: belief mode (rationalist epistemology, self analysis, norms of inquiry to defend competing beliefs) and design mode (knowledge building epistemology, collective responsibility, norms of inquiry to support idea improvement and explanatory coherence). Changes in metacognitive reflection and learning journal activity were related to measures of learning. As a pedagogical tool, learning journals with directed questions (scaffolding) encouraged self-awareness of learning and epistemological reflection.
Résumé : La présente étude a examiné les effets de l’utilisation de journaux d’apprentissage sur l’enseignement et l’évaluation dans trois cours à distance asynchrones en téléconférence assistée par ordinateur (n = 18, n = 16, n = 17). L’instructeur a utilisé une méthodologie de recherche-conception : à chaque prestation du cours, des modifications étaient apportées à la manière dont les journaux d’apprentissage étaient utilisés en se basant sur l’analyse des réponses et les résultats obtenus lors de la prestation précédente. Les modifications concernaient : a) l’utilisation de questions d’orientation; b) le contenu des questions; c) l’évaluation du journal; d) la quantité d’échafaudage. Les protocoles ont été analysés de manière à caractériser la cognition épistémique des étudiants à partir de deux points de vue : le mode « croyance » (épistémologie rationaliste, autoanalyse, normes d’enquête pour défendre les croyances concurrentes) et le mode « conception » (épistémologie de coélaboration des connaissances, responsabilité collective, normes d’enquête pour appuyer l’amélioration des idées et la cohérence explicative). Les changements dans la réflexion métacognitive et l’activité des journaux d’apprentissage étaient liés à des mesures de l’apprentissage. En tant qu’outil pédagogique, les journaux d’apprentissage avec questions dirigées (échafaudage) encouragent la prise de conscience de l’apprentissage et la réflexion épistémologique.

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DOI: http://dx.doi.org/10.21432/T27306

Copyright (c) 2009 Clare Brett, Bruce Forrester, Nobuko Fujita

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