Online synchronous communication in the second-language classroom

Elizabeth Murphy

Abstract


Abstract: The study reported on in this paper used a framework of benefits, challenges and solutions to categorize data from a design experiment using synchronous online communication for learning French as a second language (FSL). Participants were 92 Grade 6, FSL students and four teachers from urban and rural areas of Newfoundland, Canada. Data collection relied on online observation, teachers’ use of blogs and an online discussion forum, face-to-face planning and reflection meetings for teachers as well as interviews with all participants. Benefits included independence and peer-learning; authenticity and motivation; anonymity and confidence; enhanced self-esteem. Challenges related to teacher multi-tasking; poor sound quality; technical problems; momentum; grouping; scheduling. Solutions included use of student moderators; audio tutorials and direct messaging; activity tutorials; technical support and capacity building. The categories and their subcategories were grouped into two themes of positive affect and student-centered learning.

Résumé : L’étude décrite dans le présent article a utilisé un cadre prenant en considération les bénéfices, les défis et les solutions afin de classer les données d’un dispositif expérimental utilisant la communication synchrone en ligne pour l’apprentissage du français langue seconde (FLS). Les participants étaient 92 élèves en FLS de sixième année et quatre enseignants de milieux urbains et ruraux de Terre-Neuve, Canada. La collecte des données s’est fondée sur l’observation en ligne, l’utilisation de cybercarnets et d’un forum de discussion en ligne par les enseignants, la planification en face-à-face et des réunions de réflexion pour les enseignants, ainsi que des entrevues avec tous les participants. Les bénéfices comprenaient : l’indépendance et l’apprentissage entre pairs; l’authenticité et la motivation; l’anonymat et la confiance; l’amélioration de l’estime de soi. Les défis se rapportaient à : la multiplicité des tâches incombant aux enseignants; la mauvaise qualité sonore; les problèmes techniques; la dynamique; le regroupement; la planification. Les solutions incluaient : l’utilisation d’élèves à titre de modérateurs; les tutoriels audio et la messagerie directe; le renforcement des capacités; les tutoriels d’activités. Les catégories et leurs sous-catégories ont été regroupées en deux thèmes, soit l’affect positif et l’apprentissage centré sur l’élève.

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DOI: http://dx.doi.org/10.21432/T2KG6C

Copyright (c) 2010 Elizabeth Murphy

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